Woensdag 24 april - Reisverslag uit Shangdong, China van wanggoesnl - WaarBenJij.nu Woensdag 24 april - Reisverslag uit Shangdong, China van wanggoesnl - WaarBenJij.nu

Woensdag 24 april

Door: Thijn

25 April 2019 | China, Shangdong

We hadden lekker geslapen en mijn vader is vandaag jarig. Na het omkleden gingen we ontbijten bij ons hotel. Eerst mochten we niet met z´n vijven naar binnen, er was iets fout gegaan met de hotel administratie (op de kamer die we hebben stonden maar 2 personen incl. ontbijt) maar uiteindelijk na hulp van de gids die we maar even hadden gebeld was alles duidelijk en konden we gaan ontbijten. Het was nog wel lekker, maar meer dan de helft lustte ik niet. Toen we klaar waren met het ontbijt gingen we snel eventjes naar onze hotelkamer om spullen te pakken, want de nieuwe gids stond op ons te wachten. Haar naam was Laura Li. Vandaag gaan Tom en zijn ouders niet met ons me omdat zij zijn kindertehuis gaan bezoeken.
We gingen naar een oud deel van de stad waar veel arme mensen leven. Op de straten zagen we jongens en meisjes van 1,5 jaar die gaten bij hun kont en hun kruis hadden, dat is omdat sommige ouders luiers niet kunnen betalen of de ouders dat handig vinden. We liepen langs vijvers, die eigenlijk bronnen zijn omdat het water uit de bodem naar boven komt. Nadat we door een straat met allemaal kleine restaurantjes liepen (je kon er van alles kopen, kippenpoten, varkenspoten, varkenstaarten, inktvis en nog veel meer) snel het oude deel van de stad weer uit. Ook wij moesten gaan lunchen. Op aanraden van de gids gingen we naar een vegetarisch buffet restaurant waar we lekker hebben gegeten. Een groot deel vond ik niet lekker, maar er waren ook patatjes. Toen kregen we nog een ijsje met een heel aparte smaak.
Rustig aan terug naar het hotel en gezwommen in het grote zwembad. Eerst nog badmutsen kopen en bandjes voor Cato. Het water was niet heel warm, maar er lag een slang in het water waar warm water uit kwam, dat was een lekker plekje. Tom was weer terug vanuit zijn kindertehuis en ging ook even zwemmen. De douche er na was ook lekker en heel warm.
Nog even rusten op de kamer, gekeken waar we konden ping pongen en poolen. De ping pong hebben we niet kunnen vinden en de deur voor de pooltafel zat op slot. Je moest ook per uur betalen om te poolen. We liepen weer terug in het hotel en zagen een grote zaal die vol zat met jonge mensen. We mochten wel naar binnen maar er werd Chinees gesproken. Papa vroeg aan iemand die een beetje Engels sprak wat daar gebeurde, maar dat werd niet duidelijk. Hij had het over een app die je leven erg kon veranderen.
Om 17:30 uur weer verzamelen in het hotel om te eten (eten, eten, eten) in een restaurant. Verschillende dingen uitgezocht maar vooral witte rijst gegeten. Daarna een ijsje bij de Mac op een groot plein waar later een fonteinshow was. Moeten een halfuur wachten in de koude wind. We stonden wel op een galerij van een soort poort zodat we het goed konden zien.
Terug in het hotel kwamen Erik en Liesbeth ineens met een 2-laags verjaardagstaart aangelopen. Had het reisbureau weer geregeld, incl. kroon, bordjes, vorkjes en kaarsen. Koffie of thee konden onze ouders niet regelen. Het grootste deel van de taart zelf opgegeten, de rest aan de mensen van de receptie gegeven. Papa kreeg 2 biertjes van onze vrienden. Daarna naar de hotelkamer om dit verslag te kunnen schrijven. Morgen de laatste dag in Shangdong, vrijdag 8 uur in de hogesnelheidstrein naar mijn geboortestad.